biserica mascaCredincioşii din Parohia Ortodoxă Mâsca şi-au serbat hramul bisericii parohiale, care este „Adormirea Maicii Domnului”, bucurându-se de ocrotirea pe care Maica Domnului o dă fiilor duhovniceşti, care se află sub purtarea de grijă şi oblăduirea ei. În ajunul praznicului, într-un număr foarte mare au participat la slujba Vecerniei, urmată de cea a Utreniei, în cadrul căreia s-a cântat şi Prohodul Maicii Domnului, toată privegherea încheindu-se cu înconjurarea bisericii de trei ori, cu opririle specifice.

La slujbă au participat preoţii Savu Pavel şi Botezatu Iulian din Şiria, Trif Adorian din Galşa. De asemenea, au fost alături la rugăciune şi domnul primar al comunei Şiria, ing. Valentin Bot împreună cu familia, domnul consilier local Marcel Priescu, doamna consilier judeţean Garofiţa Popa, arătând preţuirea şi dragostea pe care le poartă Bisericii şi credincioşilor din Mâsca. La final, toţi credincioşii prezenţi au participat la o agapă creştină, în cinstea hramului, realizată prin donaţiile unor miluitori şi de bine făcători creştini ai parohiei.
Maica Domnului este cea mai inalta sfintenie omeneasca cunoscuta si cinstita de Sfanta Biserica, iar Adormirea Maicii Domnului este cea mai de seama dintre sarbatorile ei. Este o sarbatoare pregatita, precum se stie, printr-un post de doua saptamani. In Sfanta Scriptura, nu aflam nimic despre moartea Maicii Domnului. In schimb, cantarile si imnele de la Vecernia si Utrenia sarbatorii ne vestesc adevarata traditie a Bisericii in aceasta privinta.
Cand a binevoit Hristos, Dumnezeul nostru, sa ia la Sine pe Maica Sa, atunci cu trei zile mai inainte, a facut-o sa cunoasca, printr-un inger, mutarea ei de pe pamant la viata cea cereasca. Deci, instiintandu-se Nascatoarea de Dumnezeu despre aceasta, s-a bucurat, cu bucurie mare, si s-a suit degraba in Muntele Maslinilor, ca sa se roage.
S-a intors, apoi, acasa si a pregatit toate cele de ingropare, incredintand, pe vecine ca, mutandu-se in ceruri, nu numai pe ele nu le va uita, ci pe toata lumea o va cerceta si o va ocroti. Si a impartit vaduvelor sarace vesmintele sale. Si a luat, apoi, iertaciune de la toti si, culcandu-se pe pat, a facut rugaciune pentru intarirea lumii si pentru vietuirea in pace. Si, binecuvantand pe toti cei de fata, si-a dat sufletul in mainile Fiului si Dumnezeului ei. Si multe vindecari s-au impartit tuturor celor bolnavi, prin binecuvantarea ei.
Si, s-a facut, atunci, tunet mare si au venit de la marginile lumii, ca pe niste nori, toti Apostolii lui Hristos, la casa Maicii Domnului din Ierusalim. Si, incepand Petru cantarea cea de ingropare, Apostolii au ridicat patul si au petrecut, pana la mormant, trupul cel primitor de Dumnezeu. Si, sosind in satul Ghetsimani si asezand in mormant trupul Maicii Domnului, Apostolii au zabovit, acolo, inca trei zile, asteptand pe Apostolul Toma, care din dumnezeiasca randuiala, lipsea.
Si, sosind, Toma Apostolul era intristat, ca nu se invrednicise sa vada, si el, chipul adormit al Maicii Domnului, ca si ceilaiti Apostoli. Deci, s-a deschis, cu hotarare de obste, mormantul, pentru el. Si, daca s-a deschis, s-au minunat, ca au aflat mormantul fara sfantul ei trup si era numai giulgiul lasat, ca mangaiere si marturie nemincinoasa a mutarii Nascatoarei de Dumnezeu, cu trup cu tot, la ceruri.
Pe scurt, dupa credinta Sfintei Biserici, la Adormirea Maicii Domunului, trupul ei n-a cunoscut putrezirea, care vine dupa moarte, nici n-a ramas in mormant. Maica domnului, cu trupul schimbat, viu si proslavit, a fost mutata, cu trup cu tot la ceruri, ca o parga a intregii omeniri. Dar, spre deosebire de Mantuitorul, ea a fost dusa la ceruri de ingeri, nu prin puterea ei, ca Mantuitorul. Si acolo se roaga de-a pururi pentru noi. Sa avem mare incredere in rugaciunea ei, ca ea singura poate vorbi lui Dumnezeu, ca o mama unui fiu al ei. Dumnezeului nostru slava!
Sfânta Maria este Maica lui Dumnezeu. Arătând că Sfânta Maria este Maică adevărată a lui Dumnezeu, Sfântul Efrem Sirul relevă în imnele sale adevărul că Iisus Hristos este Fiul lui Dumnezeu. Vorbind despre Sfânta Fecioară ca Maică a lui Dumnezeu, Sfântul Efrem nu adoptă un termen care să echivaleze pe acela de „Theotokos”, dar exprimă în cuvinte clare maternitatea divină a Maicii Domnului. „Prea Curata Maria să laude pe Fiul care prin milostivirea Sa s-a născut din sânul cel preacurat al Fecioarei fără de bărbat. Maică în chip minunat ea a născut pe Fiul lui Dumnezeu care s-a arătat”.
În altă parte Sfântul Efrem spune că Iisus Hristos, Fiul Tatălui, este Fiul Mariei, pe care o numeşte Maică nouă şi locaşul în care Domnul a unit neamul omenesc cu neamul lui Dumnezeu.
De asemenea, Sfântul Efrem Sirul afirmă explicit adevărul că Sfânta Maria a rămas fecioară până la moarte când zice: „Maria cea credincioasă şi binecuvântată între femei a alăptat Pruncul la sânul ei feciorelnic; minunat lucru! Cine va putea spune ce fel a fost? Fecioară fiind L-a născut şi a păstrat neatinse semnele fecioriei; aplecându-se a născut şi este fecioară; ridicându-se L-a alăptat şi rămâne Fecioară; a murit şi semnele fecioriei nu i-au fost atinse”.
Cu multă claritate este redată în imnele Sfântului Efrem Sirul vrednicia Sfintei Fecioare Maria şi rolul ei pentru mântuirea neamului omenesc. Bogăţia virtuţilor ei sufleteşti precum şi faptul că Sfânta Fecioară nu a avut păcate personale sunt expuse de Sfântul Efrem Sirul în cuvinte ce vin parcă dintr-un izvor nesecat de admiraţie: „Cu trupul sfântă, cu sufletul împodobită, cu mintea curată, cu cugetul sinceră, cu simţul desăvârşită, castă, stăruitoare în planul ei, cu inima curată, statornică şi plină de toate virtuţile”. Nu aflăm în imnele lui afirmaţii că Sfânta Fecioară Maria s-ar fi născut fără păcatul strămoşesc. Rolul Maicii Domnului în mântuirea neamului omenesc este relevat în mod sugestiv de Sfântul Efrem Sirul în aceste imne. Comparând pe Sfânta Maria cu Eva, Sfântul Efrem numeşte pe Sfânta Fecioară „cauză a vieţii”. Ea este aceea care a plătit datoria obştească fixată prin zapisul şarpelui.
În concluzie putem spune că sub aspect dogmatic, vorbind despre Sfânta Fecioară Maria ca Mamă a lui Dumnezeu, pururea Fecioară, imnele Sfântului Efrem Sirul conţin învăţătura ortodoxă.
Imnele Sfântului Efrem Sirul închinate Sfintei Fecioare Maria prin felul cum sunt expuse constituie o continuă confirmare a tainelor minunate ale Sfintei Fecioare Maria şi ale Mântuitorului.

Pr. Radeş Mihai

print