Proiectele Erasmus+ oferă elevilor oportunități de a se deplasa în spațiul european, pentru a interacționa cu oameni, a afla obiceiuri, a stabili relații interculturale. La Liceul Teoretic Pâncota, în perioada 2015-2018, se derulează un proiect de acest fel, „Early support for students potentially unemployed after completing school education”. Principalele obiective sunt legate de integrarea elevilor pe piața muncii, prin acordarea de sprijin  timpuriu pentru cei cu un risc ridicat al șomajului după terminarea școlii și pentru cei cu un risc ridicat al abandonului școlar. Dintre activitățile proiectului, cele mai îndrăgite de elevi sunt mobilitățile. Elevii și profesorii care călătoresc în țările partenere devin apoi persoane-resursă pentru diseminarea experienței dobândite în activitățile internaționale.

Un exemplu este călătoria din acest an în Germania, în ținutul fermecător al Bavariei. Alături de elevi și profesori din Italia (Palermo și Florența), Turcia, Finlanda, Polonia și bineînțeles Germania, elevii și profesorii români au participat la prezentări, workshopuri, jocuri didactice și vizite în cadrul unor instituții.

Scopul mobilității a fost familiarizarea elevilor cu oferta internațională de pe piața muncii, obiectivul vizat fiind orientarea elevilor participanți în alegerea unei viitoare profesii.

Elevii au avut ocazia să viziteze întreprinderi (Bauer Company, Brauerei Kühbach), ferme (o fermă de sparanghel în Inchenhausen). La Bauer Company, o companie fondată în anul 1790 și specializată în producerea de mașini necesare forajului la mare adâncime, participanții au putut vedea cum muncesc angajații la asamblarea acestor mașini. La ferma de sparanghel au putut recolta câteva fire, alături de muncitori români și polonezi. De asemenea au fost vizate și obiective în Munchen (BMW Welt Museum – unde am putut admira modele BMW mai noi și mai vechi) și Augsburg (Fuggerei – un cartier din Augsburg, în sudul Germaniei, construit în urmă cu aproape 500 de ani de Jakob Fugger “cel bogat”, unul dintre cei mai influenţi bancheri ai vremii; scopul său a fost să le ofere o casă celor care nu îşi permiteau acest lucru, iar chiria impusă de el în 1520, echivalentul de astăzi a 88 de euro cenţi pe an, nu a fost niciodată modificată).

Impresiile elevilor sunt pozitive și complexe. Nu doar că au început să își pună întrebări legate de o viitoare profesie, dar și-au exersat competențele de comunicare într-o limbă străină, competențele digitale și au legat noi prietenii.

Cel mai important aspect rămâne deschiderea spre viitor, zborul spre noi experiențe…

Echipa de proiect de la Liceul Teoretic Pâncota este formată din: prof. Manuela Guiu (coordonatorul proiectului), prof. Livana Pufulete, prof. Claudiu Igaș, prof. Andreea Potre, prof. Mihaela Ieudean, prof. Adela Gorcea, prof. Luciana Orban, prof. Ioana Lasc, prof. Adriana Daniela Moț și contabil Emilia Horat.

prof. Luciana Orban

print